top of page
Search

Vështrim vlerësues për romanin "TË FORTËT", autor Panajot Zoto

Nga Pajtim Çaushi


Gazetari dhe shkrimtari

Pas një udhe të gjatë e të suksesshme në lëmin e publicistikës, krijuesi Panajot Zoto ka kohë që është futur  në godinën e letërsisë artistike shqiptare. Them "ka kohë" pasi ai e pasuroi bibliotekën e lexuesit tonë me vëllimin e gjashtë letrar e pikërisht me romani e tij të tretë "Të fortët" .

Librat e Panos janë lexuar, mirëpritur dhe vlerësuar nga lexuesit e studiuesit e letërsisë.

 

Titull që përmbys parafytyrime

Kur na flisnin dikur për të fortët, i dëgjonim gojëhapur e mbusheshim me admirim frymëzues. Të fortët qenë divat e gjigandët, kreshnikët e trimat e Skënderbeut, luftëtarët e lirisë e luanët e tuneleve...

Vargu mund të zgjatet në kohësinë e djeshme, të pardjeshme e tejpardjeshme.

Po në bashkëkohësinë tonë të fundnjëzetës e fillim të njëzet e njëshit, ç'ndodh me atë parafytyrim të dikurshëm për të fortët...?

Kontrastim befasues e rënqethës. Përmbysje e plotë sikur kau i zi i funddetit ka lëvizur jo qimen e hollë të kurmit, por gjithë trupin katanà.

Dhe pikërisht, këtë përmbysje rënqethëse ka dhënë shkrimtari Panajot Zoto tek romani i tij i ri "Të fortët", botim i Shtëpisë botuese TOENA, Tiranë.

 

Kudo dhe kurdo

Duke qëndruar brenda faqeve të romanit si lexues i kujdesshëm e jo si gjahtar

dialogjesh, kupton me dhimbje nocionin bashkëkohës të Të fortëve. Gjithçka së prapthi. E njëjtë si thuhet në ligjërimin bisedor: koka poshtë e këmbët lart. Dhe kjo jo thjeshtë për dikë si individ a ndodhi, por në gjithçka tek çdokush.

Në tempullin e drejtësisë e të Parlamentit, të Qeverisë e të Pushtetit Lokal, të biznesit e të pronës.

Me të drejtë autori në roman vëren se e keqja nuk është parciale dhe e përkohshme, por kudo dhe kurdo.

Pra, kudo...

Në sallat e gjykimit, në llozhat speciale për të fortët, në aeroporte e autostrada, në minizyra e kryezyra...

Dhe kurdo...

Që në themele të ndërtesës shtetërore pas përbysjes së totalitarizmit u vendosën gurët më të shtrembër e të deformuar të shoqërisë së mbetur pas eksodeve biblike që ndodhën gjatë '90  - 91' - 92'... 97' e në vijim deri sot që lexojmë romanin e Panajotit.

         

I zoti dhe i pazoti, i afti dhe i paafti 

Me realizëm dhe detaje bindës jetësorë, autori tregon përgjatë subjektit të romanit procesin e metamorfozës së individëve në Shqipëri në fillim të viteve '90. Njerëzit u shpërfytyruan me të vetmin synin që të ururponin pushtetin dhe të vilnin frytet e rendit të ri demokratik.

Për fatin e keq të shqiptarëve kjo ndodhi, ndaj dhe rendi demokratik i ëndërruar u kthye në rend sikurdemokratik. Shikoni detajin e shndërrimit të Sokratit nga një i privilegjuar i pushtetit në të persekutur dhe të përndjekur.

Shikoni pjellën e tij Endrin i cili turret që me sa e si të mund të rrëmbejë çdo gjë në Tiranë, Vlorë e Sarandë, pra në të gjithë vendin. Personazh jetësor i pafryrë, i pangopur, pa asnjë ndjesi njerëzore, pale më mirëbërëse.

Krah e sivëllezër të tij janë shumë, ata i pjell e i shton përditë barku i kuçedrës antipopullore e antikombëtare Mafia politike dhe ekonomike bashkëjetojnë si gishtat e dorës: Mir Qorri, Drejtori i Urbanistikës, gjyqtari Hysen Mborja, gjyqtare Enkelejda, Lenci - i forti i Rrëzëmalit, trafikanti Beso Cani...

E megjithatë ata: vesakët, maskarenjtë, mafiozët janë të aftë, të zotë, të kohës. Ndryshe, të virtytshmit s'vlejnë, janë të mefshtë, të pa aftë, jashtë kohës sonë "moderne"...

Asnjë mafie e një vendi nuk vepron e vetme dhe vetëm për vete. Tentakulat e mafies ndërkombëtare futin në qerthullin e tyre edhe mafiet lokale. Mafia s'ka fe, s'ka atdhe, s'ka ngjyrë. Benito Kalpa, anëtari i kupolës së lartë të mafies italiane nxjerr kryet dhe krijon lidhjet e duhura mafioze.

Më e keqja është se mafia e drogës, prostitucionit dhe e korrupsionit ka në gjirin e saj edhe segmente të caktuar jo vetëm të pushtetit gjyqësor, por edhe të pushtetit legjislativ dhe shtetëror. Deputetët Halim, Drini, Ledio janë pjesë e klanit mafioz që vepron jashtë dhe brenda vendit.

Lexuesi me të drejtë pyet:

A do të ndëshkohen e ndryshojnë ndonjëherë këta njerëz?

Përgjigja vjen nga vet kupola mafioze:

Jam ai që isha, tha dhe u shtriq i përgjumur mbi poltronin e kashtës.

Arti i të shkruarit

Mendoj se në hierarkinë e veprave të Panajot Zotos, romani TË FORTËT qëndron në krye.

Subjekti i ngjeshur me bërthama rrëfimtare të sistemuara në një kompozicion model, e mbajnë në tension të vijueshëm lexuesin nga kreu në fund të romanit.

Alternimi i pjesëve e paragrafëve tregimtarë me ata dialogues, përshkrues e meditues e bën rrëfimin interesant dhe i ngre cilësinë e nivelit të komunikimit.

Personazhet skaliten bukur përmes tipizimit dhe individualizimit të tyre në varësi të shtresës e grupit që përfaqësojnë.

Gjuha e pasur dhe e pastër shqipe e përdorur në linjat subjektore të veprës janë një tjetër vlerë shenjuese e romanit.

Urime shkrimtarit Panajot Zoto për këtë prurje në letërsinë tonë.

Comments


bottom of page